Followers

Thursday 16 February 2012

Kisah Baju Kurung

Assalamuaikum.


Tipulah kalau saya kata saya tak teringatkan arwah mak. Setiap masa saya terbayang wajahnya, saat-saat pemergiannya.., terngiang-ngiang jer suara dia. Alfatihah.

Ya. Saya sangat rindukan arwah mak.

Semalam.
Macam biasa, pagi-pagi ada sorang kakak guard ni datang ke opis, mintak sign (untuk checking equipment). Tiba-tiba, dia tanya " Pandai jahit baju kurung tak??". 
Saya jawab tak, sambil geleng-geleng kepala.
 Dia tanya lagi. " Abis tu baju kurung semua siapa jahit? " dia tengok saya atas bawah (sebab saya pakai baju kurung pahang yang dah lama tak pakai, tak sangka masih muat....hahaa). 
Lama saya menyepi (sebak - & berharap dia cepat-cepat pergi). Tapi kakak tu still tak gerak-gerak lagi. Mungkin mengharap jawapan dari saya. 
Dengan jujur saya jawab " Dulu masa mak ada, dia yang buat.... sekarang..... ". 
Saya diam & tunduk. Tak mampu nak teruskan ayat.
Kakak tu tanya lagi " Oooo...mak dah takde yer? pegi mana?? Dah meninggal? Bila meninggalnya?"
Oh banyak nya tanya....
"Mak dah meninggal bulan 7 tahun lepas". Sebak lagi.
"Laa...kawen haritu takde mak lah yer?"
"Ha'a". Saya jawab ringkas.
"Habis tu siapa uruskan majlis?"
"Settle sendiri....adik-bradik pun tolong-tolong"
Dia jawab "Kesiannyaaaaaaaa....". 
Saya tak sedar bila dia keluar, air mata bergenang, saya tak mampu nak angkat pandangan. 
Tiba-tiba terasa bendalir hangat mencurah dipipi.

Saya tengok balik baju-baju kurung yang saya ada. Ya. Semuanya hasil air tangan mak. Dari kecik sampai la dah keje. Bertuahnya. Ada beberapa pasang je saya beli dan upah orang lain buat. Itu pun sebab saya tak sanggup nak suruh mak jahit sedangkan dia dalam kesakitan tapi masih bersengkang mata siapkan baju anak.

Dua hari sebelum majlis kawen saya, kakak siapkan sepasang baju kurung untuk saya. Katanya, kalau maka ada lagi mesti dia akan buatkan baju kurung untuk saya, untuk pakai di rumah mertua nanti. Sebak hati saya. Memang betul. Mak memang begitu.

Mak suka tengok anak mak pakai cantik-cantik.

Itu ayat yang selalu arwah mak cakap dulu bila tunjuk kan baju yang dia buat/ beli untuk saya. Even saya dah kerja dan mampu untuk beli baju sendiri, dia tetap belikan baju untuk saya. Terharu. Sekarang, bila mak dah takde, baju kurung pun takde yang baru except baju yang kakak buat tu. 


Bersyukurlah jika korang semua masih ada mak. Berbuat baik lah dan jangan sesekali berkasar dengannya. Redha ibubapa adalah redha Allah.


Susahnya nak cari orang yang boleh buat baju yang selesa macam mak buat... ;(

1 comment:

  1. al-fatihah..semoga arwah mak bahagia di sana..
    beruntung sesiapa yg masih ada mak...rindu dgn suara mak..rindu nak panggil mak..nak peluk mak kuat2...

    ReplyDelete